4/24/2006

Nová pravidla VII

Hlavní změny

  • celoroční svícení
  • dětské autosedačky
  • povinná přilba pro cyklisty
  • řízení pod vlivem alkoholu a drog
Stává se novým trestným činem v trestním zákoně (konkrétně § 201). Za tento trestný čin hrozí trest odnětí svobody až na jeden rok, peněžitý trest nebo zákaz činnosti. Vyšší trestní sazba – 6 měsíců až 3 roky nebo zákaz činnosti – hrozí recidivistům nebo například řidičům hromadných dopravních prostředků.

Na řízení pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek (drog) samozřejmě pamatuje vysokými sazbami v rozpětí 3–7 bodů i bodový systém hodnocení řidičů.

Poslední novinkou v této oblasti je, že zákon č. 379/2005 Sb. umožňuje strážníkům obecní policie v případě podezření provést orientační dechovou zkoušku na ovlivnění alkoholem.

  • předjíždění cyklistů
Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.

  • telefonování za jízdy
Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.

  • zastavení a stání
Novela umožňuje parkování nejen souběžně s chodníkem, nýbrž i šikmo a kolmo, aniž by to muselo být vyznačeno příslušnou dopravní značkou. Při volbě takového parkování je však třeba mít na paměti, že se nemění pravidlo, podle něhož při stání musí zůstat aspoň jeden volný jízdní pruh o šířce nejméně 3 m pro každý směr jízdy. Důležitá je i volba místa – i při splnění této podmínky může být kolmé postavení vozu riskantní pro jeho majitele, tedy že do něho někdo nabourá…

Zákon také nově dává právo zastavit řidiči taxislužby ve druhé řadě, je však při tom povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích.

V paragrafu 27 je pak zákonem dána jistá možnost zastavit po dobu nejvíce tří minut i na vyhrazeném parkovišti. Řidič přitom však nesmí ohrozit ani omezit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, zvláště pak řidiče vozidel, pro něž je parkoviště vyhrazeno. Na vyhrazeném parkovišti pro invalidy nelze zastavit a stát v žádném případě. Na tato parkoviště je vjezd vozidel bez označení O1 zakázán, je zde tedy zakázáno i zastavení a stání. V případě porušení hrozí řidiči pokuta od 5000 do 10 000 Kč a zákaz činnosti od 6 měsíců do jednoho roku.

Podle dalšího nového odstavce paragrafu 27 (r) je nyní zcela zakázáno parkovat na vegetaci kolem silnice, pokud to nedovoluje místní úprava. Dále je potvrzeno, že na obousměrné komunikaci lze stát jen vpravo, a upřesněno, že na jednosměrné komunikaci je to možné vpravo i vlevo.

  • jízda v jízdních pruzích
Odstavce 6 a 7 upřesňují chování řidičů při jízdě po silnici o více pruzích. Jedná se o změnu pruhů, kde by sice logika měla řidiči napovědět, ale dění na silnicích tomu nenasvědčuje. Pokud totiž na tří a víceproudé komunikaci současně chtějí do volného jízdního pruhu najet dva automobily, měli by se řidiči řídit pravidlem pravé ruky. Přednost má tedy vozidlo, přijíždějící z pomalejšího (vnitřního) pruhu. Někteří automobilisté v rychlých pruzích však měli možná dojem, že jako rychlejší mají přednost… Novela tedy tyto situace řeší naprosto jednoznačně a jasně: přednost mají řidiči automobilů přijíždějící z pravých jízdních pruhů.

V dalším paragrafu je upřesněno najíždění na dálnice a rychlostní komunikace prostřednictvím připojovacích pruhů, které je v případě jejich existence řidič povinen použít. Ačkoliv se to zdá jako samozřejmost, jsou stále řidiči, kteří na tyto komunikace i při existenci připojovacích pruhů vjíždějí se zastavením jako na nějaké křižovatce. Teď se již nebudou chovat jen nesprávně, nýbrž v rozporu se zákonem a dopravními předpisy. Hlavně se však sníží riziko kolizí, které zvyšuje velký rozdíl rychlosti mezi projíždějícími vozy a těmi, které nevyužijí připojovacího pruhu a najíždějí prakticky z nulové rychlosti.

  • jízda po kruhovém objezdu
Pokud se na něj motorista chystá vjet, nedává znamení o změně směru. Dosud to nebyla povinnost, nyní je to zakázáno! Má to logiku i význam. Při najíždění automobilista nemění vlastně směr a navíc nemá kam jinam uhnout než vpravo. Hlavní význam tkví ovšem v tom, že leckdy své „blikání“ po najetí na objezd motorista okamžitě nezruší a může tak uvést v omyl motoristu, který se chystá najet z následující odbočky, která zejména na menším kruhovém objezdu bývá vzdálena jen několik metrů.

Odst. 5 upřesňuje chování na samotném kruhovém objezdu. Při přejíždění mezi jízdními pruhy jak doprava, tak doleva je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy. Znamení se nedává pouze při vjíždění na kruhový objezd a při jízdě po kruhovém objezdu, pokud ovšem řidič nepřejíždí mezi jízdními pruhy.

Paragraf 22, odst. 5 upřesňuje také logický předpoklad, že na kruhovém objezdu, je-li označen příslušnými dopravními značkami, má přednost úplně každý. Mnohatunový náklaďák, cyklista, ale i organizovaný útvar (ne ovšem jednotlivý chodec, tedy ne úplně každý). Po vzniku profesionální armády je pochodující vojenská jednotka málo pravděpodobná, se stádem skotu nebo ovcí se u nás na kruhovém objezdu motorista nejspíš rovněž nesetká, ale kdo ví. Není však špatné odvézt si toto vědomí do jiných zemí.

  • jízda nákladních vozidel
Toto konání nyní zakazuje i další novelizovaný paragraf, který postihuje vlastně stejné chování, ovšem trochu jinak. Zakazuje předjíždění nákladním vozům nad 3,5 t (na osobní vozy kategorie N1 to neplatí…) a jízdním soupravám, pokud nemají dostatečný náskok rychlosti oproti předjížděnému vozu. Zdá se to po zařazení paragrafu 12, odst. 4 nadbytečné, ale není tomu tak. Dva stejně rychle jedoucí kamiony na tříproudé dálnici představují rovněž jistou překážku plynulosti dopravy.

Nákladních vozů s hmotností nad 7,5 t se týkají také změny v omezení jízdy některých vozidel v neděli a ostatních dnech pracovního klidu – v sobotu v období od 1. července do 31. srpna jim byla zkrácena doba zákazu na dobu od 7 do 13 h (dosud do 20 h), ovšem ve stejném období nesmějí na dálnice a silnice I. třídy v pátek od 17 do 21 h.

  • zákaz používání antiradarů

No comments: