4/24/2006

Nová pravidla I

Pravomoci Policie ČR

Policisté mohou zamezit, aby řidič pokračoval v jízdě, a to odtažením vozu nebo technickým prostředkem (botičkou), a to na náklady řidiče nebo provozovatele vozu. Musí k tomu mít odpovídající důvod (např. alkohol, drogy, léky, odmítnutí dechové zkoušky a následného lékařského vyšetření, podezření na předchozí zavinění nehody, zadržení řidiče podezřelého, že ujel z místa nehody, podezření na odcizení vozu, řízení vozu bez řidičského oprávnění). Pokud se důvody odstavení vozu týkají jen řidiče, může s vozem pokračovat jiný oprávněný účastník provozu. Důležitým ustanovením je však to, že ten, kdo takto odstavil vůz, musí se postarat o to, aby nedoznal újmy, tedy nebyl odcizen, vykraden nebo poškozen.

Policisté po uvedení novely v platnost budou smět na místě zadržet řidičský průkaz, což je staronové oprávnění Policie ČR. Vrácení této pravomoci představuje hlavní posílení práv policisty. Policista je však po jeho zadržení povinen oznámit to bez zbytečného odkladu registru řidičů. Obce mají zase povinnost do pěti pracovních dnů ode dne doručení zahájit řízení, na jehož základě lze řidičák buď odebrat, nebo po jeho zastavení vrátit.


Pravomoci Obecní policie

Strážníci obecní policie mohou nově měřit rychlost i mimo území své obce (města), tedy mimo úseky pozemních komunikací označených dopravní značkou „obec“, ovšem musí postupovat v součinnosti s Policií ČR.

To znamená, že se rozšíří počet míst, kde bude sledována rychlost, hlavně kolem měst a obcí, Připomeňme, že městský nebo obecní strážník může nechat řidiče dýchnout kvůli orientačnímu zjištění přítomnosti alkoholu a může vyzvat řidiče k lékařskému vyšetření, tedy odběru krve. Za odmítnutí dechové zkoušky však bude hrozit stejný postih jako za jízdu pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky.

Novinkou je také to, že strážník může zabránit řidiči, pokud ten poruší odstavec 1 a 2 paragrafu 118, což jsou provinění, kvůli nimž může zadržet automobil policista ČR, pokračovat v jízdě. Strážník obecní policie je povinen v případech uvedených v odstavci 1 a 2 přivolat policii a řidič je zase povinen setrvat na místě do příchodu policie. Lze předpokládat, že toto rozšíření pravomoci povede k většímu dohledu nad dopravou kolem menších měst – zejména bude zpřísněn dohled nad příměstskými komunikacemi, které jsou vzhledem ke zvýšené individuální dopravě hodně frekventované a často je na nich překračována povolená rychlost 90 km/h.


Pravomoci Celní správy

Seznam těch, kteří smějí zastavit vozidlo (policista, vojenský policista, strážník obecní policie ve stejnokroji, ale např. i účastník dopravní nehody, pokud je to potřeba), rozšířili celníci.
Je to i v souvislosti s tím, že po zrušení celních kontrol na hraničních přechodech se změnila náplň jejich činnosti. Celníci mohou např. podle zákona 185/2004 zjišťovat, zda není převáženo zboží, které uniklo celnímu dohledu, tedy to, které bylo na území EU propašováno a nyní se pohybuje po našem území. Celníci mohou zastavovat vozidla také v souvislosti s jinými svými úkoly, např. mohou kontrolovat dálniční známky, dohlížet na dodržování veterinárních předpisů. Tuto svou novou pravomoc mohou uplatnit pouze tehdy, pokud podle určitého zákona mají na určitou oblast dohlížet.

No comments: